Followers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 4, 2011

an inspirational video, "Tae Ho's Story"

Assalamualaikum and hey peeps.

how are you guys today?
dah 4 ari kita berpuasa, arapnye x de yang tinggal puasa lagi aa eh.
ingat, siapa tau, ini mungkin Ramadhan terakhir kita, jadi jangan sia2 kannya ok!

emm. entry kali ni, aku nak share tentang satu video. an inspirational video.
video yang bley bagi kita sedar tentang betapa bertuahnya kita.
betapa kita perlu bersyukur dengan kurniaanNYA.
kita perlu berusaha and guna apa yang kita ada sebaik-baiknya.jangan malas2.

untuk sesiapa yang selalu komen pasal diri dorang (termasuk aku)  
better hayati video ni. pas ni cuba elakkan nak komen :

"tangan aku hitam aa"
"muka berjerawat, ada parut, aku x cukup sempurna, x cantik"
"aku gemuk aa (padahal badan dah tahap model. siyes aku benci dengar gurl 
yang dah kurus komen cenggini) 
"jari aku ketot, x runcing, x cantik"
"and komen2 negatif yang sama waktu dengannya"

haa. x payah dah nak komen2 cenggitu.
kita je yang slalu anggap diri kita serba kekurangan, and x penah 
nak hargai and mensyukuri apa yang kita ada.
sedangkan orang lain, yang mungkin x sempurna sifatnya, 
anggap kita bertuah, sempurna, and cantik/ensem sebab cukup sifat.

ok, enuff with bab2 membebel ni. kang makin melalut aku ni.
back to this video yea peeps.

so, video ni tentang adik Yoo Tae Ho, 11 tahun.
dia dilahirkan dengan kekurangan, x sempurna sifatnya.
takde kedua2 belah tangan. jari kaki hanya ada empat.
even dia x sempurna, he survived. berjaya harungi hidup dia tanpa 
perlu bergantung sangat dengan parentz dia and org lain.

semua kerja dia wat sniri. dari pakai baju, makan, sikat rambut, pakai krim, 
gosok gigi, pendek kata, semuanya aa dia wat sniri.
yeaa,  dengan kaki dia sniri. dengan 8 jari, dia mampu buat semua 2 sniri. 
for a small kid, he did all that things by his own. 
without any help from anyone. amazing rite?


dia x penah merungut, even dia hidup macam dia ada tangan je.
dia macam dak2 lain. main ngan kawan2 and g sekolah.
dia x anggap pun kekurangan dia satu masalah, and x penah jadikan mende 
2 sbagai sebab untuk dia x teruskan hidup.
he keep positive all the time, and just live the life the way he want it to be.
poor him, dia mudah sakit, mudah kena demam.
besar sangat dugaan dia, tapi dia terima and harungi semua 2.


bila tengok video ni, aku pikir2 sniri.
banyak yang aku selalu x hargai tentang diri aku.
kalau nak dibandingkan aku ngan dia, aku cukup sifat, dia x.
tapi napa dia masih mampu wat semua benda, x penah merungut.
kalau mcm aku, kadang2 malas nak wat keje, kadang2 bergantung ngan parentz.
sedangkan dia, wat semua benda sniri, x bergantung ngan sapa2.
maybe, aku perlu ubah sikap kan.
sama2 aa kita ubh sikap, belajar menghargai n lebih bersyukur pas ni, ok?


so, this is the video. hayatinya ok. =)






* bersyukur aa dengan semua nikmat and kelebihan yang kita ada. =) *
* kita cukup sifat, jadi kenapa kita x bley buat macam apa yang adik ni buat.*
* happy fasting peeps. *



LOVE,
aini ibrahim.



No comments: